17/12/24Ați aplicat la Digitalizare IMM și încă mai așteptați finanțarea? Iată cum puteți ieși din impas

Mulți antreprenori și-au pus speranțele în finanțările promise prin programe de tipul Digitalizare IMM, investind timp, efort și resurse doar pentru a se confrunta cu amânări și blocaje.


 

În loc să avanseze, multe dintre aceste companii au stagnat, amânându-și procesul de digitalizare și pierzând astfel oportunități valoroase. Pentru că există riscul ca aceste fonduri să mai întârzie, o soluție la îndemâna oricărei companii este să se digitalizeze optând pentru servicii cloud, care nu necesită achiziții de echipamente sau licențe și sunt plătite printr-un abonament lunar.

 

Dacă spre exemplu, în proiectele depuse pentru finanțare ați optat pentru un sistem CRM on premises precum CAS genesisWorld, până când lucrurile se vor pune în mișcare puteți utiliza SmartWe, un CRM în cloud. Oferă funcționalități similare, poate fi pus în exploatare foarte rapid și necesită doar plăți lunare. Când vin fondurile europene, faceți o migrare rapidă a datelor către noul sistem. Nu pierdeți nimic, dimpotrivă câștigați timp și oportunități.

Pentru mai multe detalii despre SmartWe accesați: www.smartwe.de/en/solution/

 

Intârzieri majore la Digitalizare IMM

Nevoia de digitalizare este evidentă în mediul de business românesc. Potrivit Eurostat, în 2023, majoritatea IMM-urilor (73%) din România erau încadrate la un nivel „foarte slab” de digitalizare, în vreme ce doar 27% (ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/digitalisation-2024) au atins un nivel de bază, cu un procent sub Bulgaria. În state precum Finlanda și Suedia, peste 80% dintre IMM-uri îndeplineau deja criteriile de bază.

Pe acest fond, în octombrie 2022, prin proiectul de ghid al solicitantului privind Programul pentru Digitalizarea IMM, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) punea la dispoziția IMM-urilor din România un buget total de 350 de milioane EUR. Cu ajutorul granturilor de până la 100.000 de euro, firmelor li se promitea șansa de a-și moderniza activitatea prin cumpărarea de tehnologii digitale, care includeau hardware, software și sisteme AI. 7.188 de IMM-uri au răspuns apelului până în iunie 2023, dintre care 3.683 de firme au fost admise pentru finanțare, și 186 respinse.

Toate aceste companii își pierd răbdarea și orice speranță că vor primi banii. la un an și 4 luni de la încheierea sesiunii de înscrieri, MIPE transmite, potrivit  StartupCafe.ro, (www.startupcafe.ro/fonduri-europene/granturi-pnrr-100000-eur-digitalizare-imm-plati-situatia-antreprenori-romani.htm) că alte liste vor apărea pe măsură ce va reuși să evalueze mai multe proiecte.

Până în prezent, nu există niciun proiect finalizat, deși Ministerul a semnat contractele de finanțare pentru 848 dintre firme, care au trecut la „etapa de implementare”. Între timp, „etapa de contractare” se va finaliza, potrivit MIPE, până la sfârșitul acestui an. Este în plan și o actualizare a calendarului de implementare, astfel încât pot apărea alte noi întârzieri. Amintim și că, inițial, Ministerul avea ca obiectiv 5.384 contracte de finanțare, iar calendarul prevedea termenul de 15 noiembrie 2023 pentru semnarea lor.  

Digitalizare IMM nu este singurul program afectat de întârzieri. Un alt exemplu este programul Regional (REGIO) Nord-Vest, care alocă granturi în valoare de 36 de milioane de euro. Acesta a înregistrat o amânare (www.startupcafe.ro/fonduri-europene/noua-amanare-fonduri-36-milioane-euro-firme-131a-121-programul-regional-nord-vest) ale celor două sesiuni de înscriere.

Între timp, în martie 2024, MIPE a demarat o nouă sesiune de înscrieri pentru digitalizarea IMM-urilor prin fonduri europene. Întreprinderilor mici și mijlocii  li se promit 500.000-3 milioane EUR (www.startupcafe.ro/fonduri-europene/fonduri-europene-2024-lansare-granturi-imm-3-milioane-euro-digitalizare-perioada) pe proiect. Sesiunea a fost demarată deși Ministerul sugerează că nu are resurse suficiente pentru procesarea tuturor dosarelor, în ciuda celor 2.166 de angajați disponibili și a soluției RPA (Robotic Process Automation) proaspăt achiziționată.

 

Cum sunt afectate IMM-urile românești de întârzieri?

În primul rând, Programul pentru Digitalizarea IMM a atras cu peste 30% mai multe proiecte decât au anticipat autoritățile, ceea ce ne arată marea nevoie a întreprinderilor de acest tip de oportunități.

Să nu uităm că obiectivul principal al programului era să crească eficiența și competitivitatea IMM-urilor, inclusiv prin achiziția/adoptarea de echipamente pentru automatizare și robotică, sisteme AI, Machine Learning, Realitate Augmentată și Virtuală și prin formarea personalului. Fără accesul la granturi, companiile nu pot implementa noile soluții IT, ceea ce va menține România pe ultimele locuri din Europa în ceea ce privește digitalizarea mediului de afaceri.

Ca urmare a întârzierilor, antreprenorii sunt obligați să își reevalueze planurile pentru următoarea perioadă, deoarece multe companii și-au făcut mari speranțe cu finanțările pentru digitalizare.  

Mulți apelează la credite sau la fonduri proprii pentru a implementa totuși soluțiile de care au nevoie, pentru a nu fi ținuți pe loc. Alții aleg să păstreze în continuare procesele manuale și tehnologiile vechi, renunțând la ideea implementării soluțiilor digitale. În plus, cer autorităților să stabilească termene realiste pentru a nu-i mai forța să irosească resurse pentru acțiuni care produc beneficii mult prea târziu. Efectele sunt resimțite și de furnizorii de tehnologii digitale, care se bazau pe aceste proiecte și sunt obligați să facă restructurări.

 

Utilizați soluții cloud până când vin finanțările

O bună cale pentru ieșirea din acest impas este orientarea către soluțiile cloud, care astăzi sunt la fel de performante și bogate funcțional că orice altă aplicație tradițională. Adoptarea soluțiilor cloud și a modelului pay-per-use/pay-as-you-go le permite IMM-urilor să lucreze eficient, chiar și înainte de a accesa fonduri europene. Sistemele ERP sau CRM în cloud ajută companiile să își îmbunătățească productivitatea și performanța, fără riscul investițiilor inițiale mari. În plus, modelul pay-per-use, care permite plata doar pentru resursele utilizate, asigură flexibilitate, predictibilitate și o mai bună gestionare a bugetelor.

SmartWe, spre exemplu, rivalizează ca funcționalități cu orice aplicație on premises și excelează la capitolul mobilitate și simplitate în utilizare și are un cost care porneşte de la 9,9 eur/lună/utilizator. Pare incredibil, dar la un preţul unui abonament de telefonie mobilă, puteți avea un instrument de business care să vă ajute în gestiunea relațiilor cu clienţii, creșterea vânzărilor şi dezvoltarea afacerii.

SmartWe oferă funcționalități de top pentru:

  • Managementul contactelor şi al calendarului
  • Lead-uri şi oportunităţi
  • Dosare clienţi cu acces extins la istoricul interacţiunilor
  • Geolocalizare şi optimizare rute
  • Project management
  • Gestiunea social media cu integrarea principiilor de transformare a clienţilor în “fani”
  • Căutare inteligenta/proactivă de informaţii în baza de cunoştinţe a companiei
  • Integrare cu instrumente de email şi editare documente

Utilizarea SmartWe nu implică nici-o cheltuială în avans cu echipamente și licențe, iar ulterior abonamentul poate fi întrerupt oricând. SmartWe este disponibil în limba română și îl puteți testa  gratuit și fără obligații pentru 30 de zile. Evaluați serviciile cloud până când apar finanțările europene și nu amânați fără termen toate planurile de digitalizare a companiei.

Accesați pagina dedicată pentru mai multe informații despre SmartWe și înscriere la demo: www.smartwe.de/en/solution/

 

<< înapoi