22/12/202020, lecţii învăţate în relaţiile cu clienţii

2020 a generat numeroase schimbări în relaţiile de muncă şi afaceri. Atât modul de interacţiune cât şi comportamentul clienţilor s-au schimbat şi multe companii au ajuns în situaţii pentru care nu erau pregătiţi. În viitor, deciziile consumatorilor se vor baza tot mai mult pe factori precum standardele de sănătate şi securitate, interacțiunea interpersonală virtuală, disponibilitatea 24/7 etc. Complementar, succesul unei afaceri va depinde tot mai mult de viteza de reacţie la schimbările pieţei, de fluiditatea colaborării interne, de capacitatea de analiză a datelor şi de fidelizare a clienţilor.

 

Am sintetizat câteva din lectiile învăţate în acest an, care să vă ajute să depășiți mai uşor provocările de business în 2021.

 

  1. Asiguraţi echipei unelte profesionale pentru lucrul la distanţă. Adoptată accelerat la începutul pandemiei, telemunca a devenit noul standard în business. În 2021, cel mai probabil, se va impune un mod mixt, care combină lucrul de la distanţă, cu discuţii şi întâlniri la birou. Dincolo de obișnuitele platforme de video colaborare (Zoom, Teams etc) angajaţii au nevoie de un sistem CRM accesibil de oriunde şi oricând,  care să le asigure o colaborare virtuală cât mai facilă. Marketingul, vânzările, serviciile de suport implică muncă de echipă, schimb intens de informații şi documente, aspecte dificil de gestionat într-un scenariu de remote working. Dacă nu aţi făcut-o deja, în 2021 este cazul să renunţaţi la improvizaţii şi să adoptaţi un sistem CRM modern şi puternic.

  2. Pregătiţi-vă pentru a interacţiona cu clienţii pe orice canal disponibil. Distanţarea fizică nu a ridicat bariere în relaţiile cu clienţii, ci dimpotrivă a deschis numeroase alte uşi. Migrarea masivă către online generează nevoia de a oferi suport clienţilor, atât pe social media cât şi pe propriile website-uri. Portalurile de tip self-service (CAS genesisWorld include astfel de funcţionalităţi) pot automatiza o bună parte din interacţiunile cu clienţii, oferind acces la informaţii şi documentaţie, plasare şi monitorizare cereri suport etc.

  3. Folosiţi tehnologia ca să câștigați timp. În 2020 am înţeles că avem nevoie de timp, ca să punem în practică noile strategii de business. Nu putem cumpăra timp, însă îl putem câştiga cu ajutorul tehnologiei: funcţionalităţi inteligente de căutare pentru găsi rapid informaţia, asistenţi digitali care ne vor reaminti date importante, termene, întâlniri şi vor oferi sfaturi despre etapele următoare într-o oportunitate de vânzare, prin recomandarea unei interacțiuni specifice cu clientul etc. CAS genesisWorld x12 oferă deja utilizatorilor acest mult așteptat nivel de inteligenţă şi un important câștig de timp.

  4. Angajaţii care lucrează de la distanţă au nevoie de coordonare şi control. Un studiu recent derulat în România de BestJobs arată că principalele provocări pe care le întâmpină angajații care lucrează de acasă sunt: lipsa unei comunicări eficiente cu restul echipei (15,7%) şi lipsa clarității în ceea ce privește sarcinile zilnice (11,82%). Pe termen lung, acestea le afectează atât productivitatea cât şi ataşamentul faţă de organizaţie. Iată de ce, CAS genesisWorld oferă beneficiarilor un set complet de funcționalități (aflaţi mai multe despre Team Planner) pentru planificarea activităţii la nivel de echipă, corelând sarcinile individuale cu cele de grup. Astfel alocarea de sarcini este facila şi coerenta, iar suprapunerile şi neînțelegerile sunt eliminate.

  5. Fiţi pregătiţi să dezvoltaţi rapid noi strategii de marketing şi vânzări. 2020 ne-a aratat că trebuie să fim în egală măsură proactivi şi reactivi. Prognozele sunt tot mai greu de făcut, iar tendinţele tot mai dificil de intuit, prin urmare multe decizii vor fi luate ad-hoc, indiferent dacă vorbim de utilizarea unor noi tipuri de conţinut (webinare, podcast-uri, prezentări video) noi canale de interacţiune (Tik Tok) sau introducerea de noi tehnologii (chatboţi). Combinaţia CRM-Marketing Automation este cea mai potrivită pentru identificarea şi exploatarea acestor tendinţe.

  6. Focus pe clienţi şi loializare. Migrarea către online şi diminuarea interacțiunilor directe duc la volatilizarea rapidă a relaţiilor cu clienţii. 2020 ne-a demonstrate că loialitatea clienţilor reprezintă o valută forte pentru orice companie. Aceasta tendinţă se va accentua în 2021, pe măsură ce tot mai mulţi clienţi descoperă şi solicită: suport 24/7, program extins, schimbarea gratuită a produselor, asistenţi virtuali, campanii inteligente,  fidelizare pe termen lung, social selling etc. Dincolo de capacitatea de a înţelege clienţii sunt necesare şi abilităţi operaţionale şi organizaţionale pentru livra servicii şi experienţă de calitate.  Nu putem vorbi despre focus pe clienţi şi loializare fără un sistem CRM puternic şi modern, care să transforme clienţii în fani, angajaţii în contributori, iar contactele în parteneri de afaceri.

  7. Acordaţi atenţie igienei cibernetice. Raportul ISACA (cea mai respectabilă asociaţie profesională din domeniul securităţii) “The 2020 State of Cybersecurityarată că angajaţii generează cele mai multe vulnerabilităţi pentru o companie. Aceasta pentru că nu nu deţin sau nu sunt pregătiţi să facă faţă atacurilor cibernetice şi devin uşor victime. Majoritatea atacurilor de tip ransomware şi phishing au la bază  o acţiune de tip “click aici” prin care hackerii reuşesc să intre în reţea şi să prea controlul asupra sistemelor IT. În 2021, companiile trebuie să acorde o atentie şi mai mare instruirii angajaţilor pentru identificarea şi evitarea amenințărilor din mediul digital. Complementar, companiile trebuie să asigure un back-up profesional şi regulat pentru toate aplicațiile de business, inclusiv sistemele CRM. De mare importanţă este şi backup-ul offline, care rămâne cea mai sigură metodă de protejare a informaţiilor. Majoritatea partenerilor CAS genesisWorld pot oferi şi astfel de servicii, care să asigure continuitatea operaţională şi igiena cibernetică a organizaţiei.

Prognozele pentru 2021 sunt bune, iar instituțiile internaționale şi analiştii prognozează o creştere economică între 3,5% şi 4,5% pentru România. Ţine de fiecare companie cum exploatează acest context pentru a compensa pierderile din 2020 sau pentru a accelera dezvoltarea. Tehnologia şi digitalizarea sunt elemente cheie ale acestui proces, iar sistemul CRM condiţie esenţială a succesului în relaţiile cu clienţii.

Pentru anul 2021 va diorim succes în afaceri cu CAS CRM !